SSブログ

好酸球性潰瘍/イチロー・カワチ先生の集中講義終了

私、好酸球性食道炎とか好酸球性胃腸炎というのは一応知っておりますが、好酸球性潰瘍というのは知りませんでした。私が持っている『医学書院医学大辞典第2版』にも『南山堂医学大辞典第19版』にも載っておりませんでした。最近有名人が舌癌になられて、舌の変化を気にされている患者さんが多くなったので、知っておかないといけない病気かな?↓のような論文がありました。


舌に多発性に再燃した好酸球性潰瘍の 1 例




【抄録】(本文は日本語です)

 

Eosinophilic ulcer (EU) is a rare self-limiting oral condition, frequently occurring on the tongue and appearing as an ulcer with elevated induration of the surrounding tissue. Consequently, there is risk of misdiagnosis as carcinomatous ulcer. We describe a 30-year-old man with a painful ulcer on the tongue, which reappeared one and a half months after healing. First, a lesion developed on the dorsum of the tongue. The lesion healed without active treatment after 1 month. However, two lesions were then observed on the right ventral aspect of the tongue. Histopathological examination of the lesions showed ulceration and inflammatory deterioration with distinct eosinophilic infiltration extending into the deep underlying connective tissue and muscle fibers. Immunohistochemical analysis revealed a large number of CD30-positive large atypical cells among inflammatory cells. As a result, an eosinophilic ulcer was diagnosed. The recurrent lesions also healed without active treatment, similar to the primary lesion.

・鑑別診断としては、まずはリンパ腫なんでしょうか?その他本文中に木村病や好酸球性血管リンパ球増殖症と書かれていましたが、木村病はまたの名を好酸球性リンパ濾胞様構造増生性肉芽腫というもので、前者と後者どう違うんでしょうね?

 

以下日記

・本日3/20(水)は、6時10分起床。朝勉はせずに大学へ。(電車の中でちょっと医学書は読みましたが)イチロー・カワチ先生の行動経済学の集中講義最終。午前中はsocial influence、午後はnormのお話でした。やっぱもうちょっと行動経済学の本を読んでおこうと思ったのでした。(とくにnudge)

・講義後いったん家に帰り病院へ。19時半から21時まで開業医さんとの勉強会。今日は私は菊池病の発表をしました。あと精神科救急、ペースメーカーのお話でした。

・帰宅は21時半ちょっと前。軽い夕食摂って、このブログを書いております。明日は休みですが病院へ行って回診、事務作業を行い、帰宅後は書類の作成。できれば掃除をしたいと思います。


nice!(0)  コメント(0) 

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。