SSブログ

発煙弾による急性肺障害/私の笑顔で癒やされた?

ときどき、災害の訓練や探検で煙のあるテント中を通るというのがあるみたいですが、その煙ってどうやって起こしているんでしょうね?なんか、危険な匂いがする...↓のような論文がありました。



A Case of Smoke Bomb-induced Acute Lung Injury
Internal Medicine 60巻(2021)6号
Hideki Sakakibara, et al.




・消防訓練のために使った発煙弾の煙を吸い込んで急性肺障害をおこした事例です。この患者さん煙吸い込んでから呼吸困難、咳や発熱がすぐ出てみたいですが、我慢できたんでしょうね、3日経ってから医療機関を受診されています。この患者さん、消防士だったら明らかに業務上疾病ですよ。それはさておき上の論文の参考文献の一つがfreeで読めます↓(わたしゃ、abstractしか読んでませんが)



Clin Toxicol(Phila) 2017 Mar;55(3):167-174.

The toxicology of zinc chloride smoke producing bombs and screens

Ayman El Idrissi, et al.

Abstract

Context: Zinc chloride (ZnCl2)-based smoke bombs and screens are in use since the Second World War (1939-1945). Many case descriptions on ZnCl2 smoke inhalation incidents appeared since 1945.

Objective: We provide a comprehensive overview of the clinical symptoms and underlying pathophysiology due to exposure to fumes from ZnCl2 smoke producing bombs. In addition, we give a historical overview of treatment regimens and their outcomes.

Methodology: We performed a literature search on Medline, Scopus and Google Scholar databases using combinations of the following search terms "smoke bomb", "smoke screen", "ZnCl2", "intoxication", "poisoning", "case report", "HE smoke", "hexachloroethane smoke", "smoke inhalation" and "white smoke". We retrieved additional reports based on the primary hits. We collected 30 case reports from the last seven decades encompassing 376 patients, 23 of whom died. Of all the patient descriptions, 31 were of sufficient detail for prudent analysis.

Results and conclusions: Intoxication with clinical signs mainly took place in war situations and in military and fire emergency training sessions in enclosed spaces. Symptoms follow a biphasic course mainly characterised by dyspnoea, coughing and lacrimation, related to irritation of the airways in the first six hours, followed by reappearance of early signs complemented with inflammation related signs and tachycardia from 24 h onwards. Acute respiratory stress syndrome developed in severely affected individuals. Chest radiographs did not always correspond with clinical symptoms. Common therapy comprises corticosteroids, antibiotics and supplemental oxygen or positive pressure ventilation in 64% of the cases. Of the 31 patients included, eight died, three had permanent lung damage and 15 showed complete recovery, whereas in five patients outcome was not reported. Early signs likely relate to caustic reactions in the airway lining, whereas inhaled ZnCl2 particles may trigger an inflammatory response and associated delayed fibrotic lung damage. Smoke bomb poisoning is a potentially lethal condition that can occur in large cohorts of victims simultaneously.

・なにはともあれ、訓練は安全にやってほしいものです。

以下日記

・本日3/24(水)は、5時29分起床、朝勉して早めに出勤→7時半過ぎに病院着いて早朝回診。その後午前外来、午後から回診とカンファレンス、夜間診療・・・水曜日の夜間診療は予約枠が少なくはやく終わるようにしてもらっていますが、外来診療後も19時くらいまでは働くつもりでおりました。ところがある電話がかかってきて早めに病院を出ないといけない羽目に。おかげで18時半過ぎ帰宅しました。お風呂入って夕食。録画の『マツコの知らない世界』を観ておりましたが、森山直太朗が色々歌姫を紹介しておりました。その中で白鳥英美子さんと山本潤子さんが紹介されて、おれもやーと思いましたが、全然知らない人もいっぱいおりました。

cf.「マツコの知らない世界SP」で紹介された情報

 

https://kakaku.com/tv/channel=6/programID=98828/episodeID=1453044/

・ところで、今朝朝一で病院に行ったら机の上にかわいい箱がおいてありました。見た感じお菓子が入っているようです。良くみたら「申し送りの際は、先生の笑顔に癒やされておりました。とうもありがとうございました」というメッセージが着いておりました。今までパートで宿直に来てくださっていたDr.(女性)が「お礼(?)」に置いてくださったものでした。(当然私だけでなく他のDr.にもそれぞれちがうメッセージをつけて)これで、私は胸がキュンとしました。(狭心発作ではない)そうか、自分は笑顔で申し送りをうけていて、癒やして差し上げていたのか。色んな意味でうれしかったです。(少なくとも怖い顔をして申し送りを聴いていなかったというのにホッと)・・・仕事においては、患者さん、職員さんに怖いオーラを出さないように努力しているつもりですが、一応そういう努力はむくわれているのかな?とちょっと「検証」できたうれしいエピソードでした。


nice!(0)  コメント(0) 

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。